دوستان عزیز به وبلاگ ناکجا آباد خوش آمدید

Sonntag, 3. Januar 2010

طرحي براي ايجاد شوراي هماهنگي جنبش سبز مقدمه



طرحي براي ايجاد شوراي هماهنگي جنبش سبز
مقدمه

جنبش كنوني ايران با جرقة تب و تاب انتخابات و تقلب در آن مشتعل شد. چندين سال بيعدالتي، بيقانوني، غارت و چپاول ثروتهاي ملي، زورگويي و فساد گسترده دولتي، محروم ساختن مردم از ابتدايي ترين حقوق انسانيشان باعث شد كه بغض فرو خفتهاي را كه ساليان سال انباشته شده بود را بتركاند. اين بحران به دليل بيدرايتي و تنگ نظري حكومتيان روز به روز عميق تر شد. اكنون ما در شرايط كاملا بحراني به سر ميبريم. واكنشهاي خود انگيخته مردمي از مرز اعتراضهاي زودگذر بر پايه هيجانات موضعي و يا موردي گذر كرده و تبديل به جنبشي تودهاي شده كه اقشار و طبقات بسيار گستردهاي از جامعه را در بر ميگيرد. اين جنبش اكنون داراي هويت ملي و جهاني، تاريخ، سبك، رنگ و كارنامه اي درخشان از ابتكارات بيهمتا و تاثير گذاري است كه دامنه و تاثير آن را حتي در رفتارها و ادبيات ساير كشورهاي جهان ميتوان مشاهده كرد. نيروي محرك اين جنبش شامل پير و جوان، زن و مرد، دانشجو، كارگر و كارمند، شهري و روستايي، مسلمان، غير مسلمان، مذهبي و غير مذهبي ميشود. خواست مشترك تمام اين اقشار و افراد در چند خواست پايهاي و اصولي خلاصه ميگردد.

- رعايت بي چون و چراي قانون اساسي مورد تاييد مردم

- جدايي دين از سياست

- به رسميت شناختن حقوق بشر و تعهد به اجراي آن.

- حق انتخابات آزاد، بدون محدوديت گروهي و يا مذهبي.

- حق آزادي هاي فردي، سياسي و اجتماعي

- قانون مداري و عدم دخالت دولت و نيروهاي امنيتي در امور قضايي

- استقلال قوه قضايي و مجريه

- حق نظارت مردمي بر امور دولتي، (با اين بينش كه دولت خدمتگزار ملت است و نه بر عكس) كنترل مردمي بر درآمدها و هزينه ها به قصد جلوگيري از دزدي و سوء استفاده مقامات از قدرت. الزام دولت به اجراي بي چون و چراي قانون

- حق برابري زن و مرد.

- برابري حقوق كامل براي اقليتهاي ملي و مذهبي

- پايان بخشيدن به زور و تحكم و دخالت در امور شخصي افراد (شامل حجاب، ظاهر افراد و دخالت در سليقه هاي شخصي افراد).

- محدود ساختن دخالت دولت در امور اقتصادي و پايان بخشيدن به بختك شبكه فاسد حكومتيان كه مانند زالو منابع و ثروت هاي ملي ما را ميمكند. ملت ايران تنها صاحب ثروت هاي ملي خويش است.

هيچ نيرويي نميتواند در مقابل اين خواستهاي كاملا بر حق و ابتدايي كه در سطح جهان پذيرفته شده است، مقابله و مقاومت كند. اكنون ديگر مردم ما در كوچه و خيابان از سقوط قريب الوقوع اين حكومت صحبت ميكنند. شايعه فرار برخي از حكومتيان قوت گرفته است. اينها نشانگر اين است كه مردم امكان دستيابي به اين خواستها را در چارچوب نظام فعلي نميبينند. نظامي كه مبتني بر ولايت مطلقه فقيه است. نظام تك نفره فردي كه خود را نماينده انحصاري خدا بر روي زمين ميداند و راي ملت هيچ جايگاهي برايش ندارد، چونكه بر اين توهم است كه وي مشروعيت خود را در "آسمانها" ميگيرد! نظامي كه شايد هزار سال پيش خريدار داشت ولي ديگر قرنهاست كه تاريخ انقضاء آن گذشته.

جنبش سبز و موضوع رهبري
يكي از ويژگيهاي جنبش سبز، خودانگيختگي، ابتكار عمومي و مستقل بودن آن است. تا كنون هيچ گروه سياسي و يا فردي در اين جنبش نقش هدايتگر نداشته است. اين جنبش هيچ تمايلي به داشتن رهبري فردي و يا گروه خاصي را نيز ندارد. اين جنبش افرادي را به دلايل كاملا منطقي، به عنوان نماد، خلق كرده و به دنبال خود كشانده. به آنها انرژي بخشيده و مانند آيينهاي انرژي خود را در آنها مشاهده كرده. نه تنها خود را رهبري نموده، شعارها و خواستهايش را با ابتكاري شگفت انگيز طراحي نموده، عليرغم بيتشكيلاتي، خود را سازماندهي كرده، حتي براي اولين با در تاريخ بشريت، وظيفه رسانههاي عمومي را نيز به عهده گرفته. حضور تعيين كننده زنان و مادران در جنبش چهرهاي صلح طلب، بدون خشونت و بسيار تاثير بخش ايجاد كرده. هماهنگي مردان با زنان و ابتكاراتي مانند پوشش حجاب مردان، نشانگر همدلي و پذيرش نقش برجسته زنان توسط مردان است. اين حركت نمايشي است از رد بينش حقوق برتر مردان كه جمهوري اسلامي با تنگ نظري مروج نا برابري آن بوده است.

اين جنبش به عنوان نقطه عطفي در جنبشهاي اجتماعي-سياسي در تاريخ بشريت به ثبت خواهد رسيد. افتخارات اين جنبش جوان هفت ماهه تا كنون خيره كننده بوده است.

ولي با پيش رفتن و پيچيده شدن جنبش، مسائل و وظايفي در دستور كار قرار ميگيرند كه نيازمند هماهنگيهاي بيشتر و هدفمند است. اين جنبش قصد تخريب و ويران سازي را ندارد، بلكه هدف اصلي آن ايجاد شرايطي براي ساختن ايراني آزاد و آباد است. در لحظاتي كه اين مطلب را مينويسم، بوي كودتا در كودتاي نظامي باند خامنهايها (پدر و پسر) و نيروي پليد چاقوكشان سپاه و بسيج به مشام ميرسد. رويارويي با اين تمهيدات و پيش بردن جنبش از كانالهاي حساب شده و صحيح و تعامل با دنياي خارج، هماهنگي در اتخاذ تاكتيكهاي مبارزاتي، نيازمند برنامه و حركتي هوشمندانه است.

نگارنده با درك و احترام كامل به انتخاب جنبش مبني بر "رهبرگريزي" و تمايل به "جمع گرايي" به جاي "فرد گرايي"، پيشنهاد تشكيل نهادي را با عنوان "شوراي هماهنگي جنبش سبز" (يا هر نام مشابهي كه بيانگر موجوديت آن باشد، ولي بدون ادعاي رهبري آن) را ميدهم.

ساختار شوراي هماهنگي
اصليترين وظايف شوراي هماهنگي، ايجاد هماهنگي در جنبش و آماده سازي شرايط براي انتخابات همگاني آزاد و كوشش در حفظ سلامت و استقلال كامل اين جنبش و جلوگيري از هژموني هر گروه سياسي داخلي و خارجي است.

وظايف شوراي هماهنگي؟
1- ارتباط و تعامل با بدنه جنبش و ايجاد هماهنگي در حركت و سمت و سوي جنبش

2- اعلام عمومي تاكتيكهاي جنبش به عموم.

3- تهيه امكانات مناسب اطلاع رساني عمومي

4- ارتباط با دنياي خارج به عنوان رابط جنبش با جهان خارج. (اطلاع رساني و تماس با مطبوعات خارجي)

5- تدوين خواستههاي عمومي و ريشهاي جنبش و ايجاد اتحاد و هماهنگي در بيان خواسته ها و تدوين برنامههاي استراتژيك، تبليغاتي، مبارزاتي و دفاع از حقوق زندانيان سياسي، صرف نظر از گرايشهاي سياسي، فلسفي و يا مذهبي آنها.

6- ايجاد امكانات مالي براي انجام امور روزانه خويش، از طريق دريافت كمك مالي و يا فروش وسايل اهدايي بر طبق ضوابط مشخص از قبل تعيين شده.

7- زمينه سازي و ايجاد آمادگي براي دورة گذار كه طي آن با برگزاري انتخابات آزاد و با رفراندوم آزادانه صورت ميگيرد. دولت منتخب آينده ايران از دل اين رفراندوم و انتخابات آزاد بيرون ميآيد. حتي طرفداران جمهوري اسلامي و دولتمردان كنوني (در صورت مجرم نبودن) ميتوانند در اين انتخابات شركت كنند.

8- تهيه پيش نويس قانون اساسي پيشنهادي (مانيفست جنبش سبز) كه بر پايه احترام به حقوق بشر و اصول پذيرفته شده دمكراسي استوار است.

9- تهية طرح پيشنهادي انتخابات آزاد و اطلاع رساني وسيع در مورد حق و حقوق مندرج در حقوق بشر و آشنا سازي وسيع مردم با دمكراسيهاي جهان. اين كارگاههاي آشنايي با دمكراسي در انتخابات آزاد ايران و تدوين قانون اساسي ايران آزاد و آشنايي مردم با حق و حقوقشان بسيار موثر خواهد بود.

ساختار شوراي هماهنگي
· شوراي موقت هماهنگي فاقد هرگونه قدرت اجرايي و قانوني است. اين شورا فقط در چارچوب خواستهاي پايهاي جنبش سبز (ايجاد شرايط مناسب براي انتخابات كاملا آزاد مردمي، بدون هرگونه محدوديت مذهبي و با ايدئولوژيك) فعاليت دارد و نقش اصلي آن ايجاد هماهنگي در حركت جنبش است.

· اين شورا در خارج از كشور شكل ميگيرد ولي با ارتباط زنده و قوي با داخل كشور عمل ميكند.

· تمامي مكتوبات و پيشنهادات تهيه شده (از قبيل پيش نويس قانون اساسي، طرح انتخابات آزاد و ..... به بحث عمومي گذاشته ميشود و اسناد آن با تعامل با عموم تهيه شده و براي عموم نيز قابل دسترسي است.)

· تمامي عملكردها و تصميمات اين شورا كاملا علني و براي همگان قابل دسترسي است.

· چنانچه اين شورا از دوستدارانش كمك مالي ميگيرد و آنرا خرج هزينه هايش ميكند، تمامي هزينه ها و درآمدها، قابل رويت براي همگان و دفاتر آن كاملا باز است.

افراد شوراي هماهنگی
پيشنهاد نگارنده اين است كه افراد خوشنام، متخصص و با صلاحيتي در اين شورا فعاليت داشته باشند. همچنين اين شورا با كمك مشاورين حرفهاي متخصص كه به صورت موقت و يا دائم همكاري ميكنند، خروجيهاي خود را ارائه ميكند. پيشنهاد ميكنم در صورت پيشنهاد براي انتخاب افراد معيارهاي زير در نظر گرفته شود

- در برگيرنده طيف وسيعي از جامعه باشند.

- متخصص در حوزه فعاليت خويش باشند

- چهرههاي معروف و خوشنامي كه مورد اعتماد مردم ايران و جهان هستند

- سابقه طولاني مبارزاتي داشته و آلوده به فساد و حركتهاي غير اصولي و فرصت طلبانه نبودهاند

- نسل هاي گوناگون جامعه را در بر ميگيرند.

- ترجيحا درصد چشمگيري از اين افراد زن باشند.

با تشكر فراوان

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen