دوستان عزیز به وبلاگ ناکجا آباد خوش آمدید

Donnerstag, 24. Dezember 2009

جلوگیری از مراسم ترحیم آیت الله منتظری در اصفهان


جلوگیری از مراسم ترحیم آیت الله منتظری در اصفهان
ماموران دولتی مانع از از برگزاری مراسم ترحیم آیت الله منتظری در اصفهان شده اند و همزمان از ادامه نا آرامی در نجف آباد هم گزارش هایی رسیده است.

روز چهارشنبه، 23 دسامبر (2 دی)، گروهی از مردم اصفهان به منظور بزرگداشت آیت الله فقید حسینعلی منتظری که قرار بود به دعوت آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی برگزار شود در صدد حضور در مسجدی در این شهر بودند اما با ممانعت ماموران دولتی مواجه شدند.

به گزارش سایت نوروز، وابسته به جبهه مشارکت اسلامی، قرار بود به دعوت آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی، از روحانیون ارشد اصفهان، مراسم روز سوم آیت الله منتظری در مسجد سید اصفهان برگزار شود، اما این مراسم به دلیل "حمله گسترده نیروهای امنیتی و دستگیری گسترده مقلدین ایشان برگزار نشد."

روز گذشته، برخی سایت های مخالف دولت گزارش کردند که به دعوت آیت الله طاهری، مراسم ترحیم آیت الله منتظری روز چهارشنبه از ساعت 8:30 تا 11:30 در مسجد سید اصفهان برگزار خواهد شد.

با اینهمه، به گزارش نوروز، بامداد امروز درهای مسجد بسته شد و نیروهای یگان ویژه، که این سایت شمار آنان را بیش از دو هزار نفر ذکر می کند، با استقرار در این محل، مردم را از مقابل مسجد دور کردند.

در ادامه این گزارش آمده است که پس از آنکه مردم حاضر در محل با دادن شعارهایی، اعتراض خود را ابراز داشتند، هدف حمله گسترده نیروهای امنیتی و شلیک گاز اشک آور قرار گرفتند.

به نوشته نوروز، در برخورد نیروهای امنیتی با سوگواران، بیش از پنجاه نفر از جمله یکی از استادان حوزه و دانشگاه به نام مسعود ادیب، هم بازداشت شده اند.

این سایت خبری می افزاید که گزارش هایی از دستگیری یک عکاس و سه خبرنگار خبرگزاری های رسمی نیز دیافت شده است.

همچنین، ماموران از حرکت اتومبیل حامل آیت الله طاهری به سوی مسجد سید جلوگیری کردند و بیت او را به محاصره در آوردند.

مسدود شدن مسیرهای مسجد
پیشتر، سایت جرس، که اخبار جنبش راه سبز را منعکس می کند، گزارش کرده بود که از ساعات اولیه بامداد، ماموران انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی مسیرهای منتهی به مسجد سید را مسدود کرده و با به کارگیری گاز اشک آور و استفاده از باطوم، در صدد متفرق کردن جمعیت بودند.

آیت الله طاهری از روحانیون اصلاح طلب و معترضان به نتیجه انتخابات است

برخی سایت های خبری دیگر هم گفته بودند که روز گذشته، یکی از نهادهای دولتی در اصفهان از آیت الله طاهری خواست تا مراسم بزرگداشت آیت الله منتظری را، که زاده شهر نجف آباد در استان اصفهان است، لغو کند اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت.

به همین دلیل، از ساعات اولیه بامداد، ماموران امنیتی در اطراف مسجد مستقر شدند و با بستن در مسجد، اعلامیه هایی مبنی بر لغو این مراسم را بر در و دیوارهای آن نصب کرده اند.

آیت الله جلال الدین طاهری اصفهانی پیش از این امام جمعه شهر اصفهان بود اما هفت سال پیش در اعتراض به شیوه های حکومتی و همچنین حصر آیت الله منتظری از این سمت کناره گرفت و از حامیان جناح اصلاح طلب و از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری محسوب می شود.

حوزه علمیه اصفهان نیز اطلاعیه ای را با امضای آیت الله مظاهری، رئیس حوزه، منتشر کرد که در آن ضمن تجلیل از فعالیت های سیاسی و علمی آیت الله منتظری، از درگذشت او ابراز تاسف عمیق شده است.

قرار بود نخستین مراسم تجلیل از آیت الله منتظری بعد از دوشنبه در قم برگزار شود اما خانواده وی به دلیل آنچه که اشغال محل مراسم توسط ماموران امنیتی و افراد طرفدار حکومت خوانده شده این مراسم را لغو کردند.

همچنین، خانواده منتظری اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از درگیری، در نظر ندارد مراسمی را به مناسبت سوم و روز هفت آیت الله برگزار کنند.

روز یکشنیه خبر درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه و از منتقدان رهبران کنونی حکومت در ایران، انتشار یافت.

مراسم تشییع و تدفین پیکر وی روز دوشنبه در قم برگزار شد و منابع خبری از حضور دهها هزار تن از سوگواران در این مراسم خبر دادند.

گزارش های خبری حاکی از شعارهایی علیه برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی در مراسم قم و واکنش طرفداران حکومت نسبت به آن، از جمله از طریق تجمع در نزدیکی بیت آیت الله منتظری، بوده است.

همزمان، گزارش هایی از ناآرامی در شهر نجف آباد، زادگاه آیت الله منتظری، مخابره شده که در آنها آمده است که تظاهراتی که از روز گذشته آغاز شده همچنان به طور پراکنده همراه با شعارهایی علیه مقامات ارشد حکومت ادامه دارد و ماموران انتظامی همچنان به طور گسترده در شهر مستقر هستند

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen