دوستان عزیز به وبلاگ ناکجا آباد خوش آمدید

Mittwoch, 23. Dezember 2009

فو بين الملل: ایران آزادی تجمع های مسالمت آميز در روز عاشورا را تضمین کند

۱۳۸۸/۱۰/۰۲
در حالی که سازمان عفو بين الملل از مقامات دولت ايران خواسته است تا اجازه دهد معترضان در روز «عاشورا» تجمع مسالمت آميز برگزار کنند، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، به معترضان به نتيجه انتخابات هشدار داده است پليس با آنچه که وی «تجمعات غيرقانونی» در روز تاسوعا و عاشورا خوانده، برخورد خواهد کرد.

گروه های معترض در ایران و فعالان وب سايت های نزديک به معترضان طی روز های اخير از مردم دعوت کرده اند تا در تظاهرات اعتراضی در روز عاشورا شرکت کنند. برخی از اين وب سايت ها مسيرهايی را نيز تظاهرات مشخص کرده اند.

سازمان عفو بين الملل روز چهارشنبه در بيانيه ای از مقامات ايران خواسته است درباره «آزادی تجمعات مسالمت آميز » در روز عاشورا را تضمين کند.

مالکوم اسمارت، مدير خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل، در بيانيه خود آورده است: دولت ايران بايد روز عاشورا را به زمانی برای پايان دادن به ممنوعيت تظاهرات مسالمت آميز، از جمله بازداشت های خودسرانه، قرار دهد و تضمين دهد که از نيروی بيش از حد در جريان تجمع مخالفان برای ابراز خواسته هايشان در روز عاشورا استفاده نکند.

مالکوم اسمارت اضافه کرده است: ما از رهبر جمهوری اسلامی می خواهيم که تضمين بدهد کسی بازداشت نشده يا مورد ضرب و شتم نيروهای بسيجی در اين تظاهرات مسالمت آميز قرار نخواهد گرفت.

سازمان عفو بین الملل در حالی از ايران می خواهد که به معترضان اجازه راهپیمایی بدهد که احمد رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، گفته است: پليس با تجمعات غيرقانونی که از «خط قرمز» عبور کنند، برخورد خواهد کرد.

آقای رادان اضافه کرده است: « تجمع غيرقانونی که از خط قرمز رد نشده باشد پليس در ابتدا تذکر خواهد داد و اگر آن تجمع از خط قرمز عبور کند با آن برخورد می‌شود که حتما يکی از برخوردها، دستگيری خواهد بود.»

احمد رادان «خط قرمز» مورد نظر را مشخص نکرده است ولی به نظر می رسد خطاب وی به شعارهای تظاهرکنندگان عليه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، باشد.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران و تظاهرات اعتراضی در تهران و برخی شهرهای ايران، نيروهای انتظامی همراه با گروه هايی از نيروهای بسيجی و لباس شخصی ها، با معترضان برخورده کرده و مانع برگزاری راهپيمايی هایی آنها شده اند.

سازمان عفو بین الملل و دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر اقدامات نیروهای پلیس و بسیج در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز معترضان به نتیجه انتخابات را محکوم کرده اند.

به گفته مقام های قضايی ايران، در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری دست کم چهار هزار نفر بازداشت شده اند که تعدادی از آنها در بازداشت به سر می برند.

اين در حالی که در تازه ترين تظاهرات اعتراضی در روز دانشجو در شانزدهم آذرماه تعداد دیگری نیز بازداشت شده اند.

در جریان اعتراضات به نتايج انتخابات در شش ماه گذشته، پليس و نيروهای سپاه و بسيج به طور هماهنگ به سرکوب مخالفان پرداخته اند، گرچه بخش اصلی اين سرکوب در دو ماهه نخست این وقایع ، به اعتراف فرمانده وقت سپاه تهران، از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen